امروز آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش (۶ تیر ۱۴۰۴) پیش‌بینی بارش‌های ۵روزه در ۱۰ استان (۶ تیر ۱۴۰۴) آزمون جامع دکتری در دانشگاه آزاد حذف نشده است ۹ مصدوم بر اثر تصادف پراید و پژو در جاده میامی-مشهد (۵ تیر ۱۴۰۴) درخواست تشکل‌های میراث فرهنگی ایران از سازمان یونسکو پس از حملات اسرائیل به بناهای تاریخی پروژه تأمین مسکن فرهنگیان همچنان ادامه دارد بیانیه تشکل‌های عالی کارگری و بازنشستگی کشور درباره تقدیر از نیرو‌های مسلح و گرامیداشت مقام شهدا چگونه بدون رژیم غذایی وزن خود را کاهش دهیم؟ حذف مدارس سنگی، گام اصلی در مسیر تحقق عدالت آموزشی جزئیات محدودیت ترافیکی مسیر‌های منتهی به مراسم تشییع پیکر شهدای حملات رژیم صهیونیستی در مشهد، فردا (۶ تیر ۱۴۰۴) تمدید مهلت سنجش سلامت کلاس اولی‌ها در خراسان جنوبی بازگشت سرویس‌دهی مترو تهران به روال عادی از روز شنبه (۷ تیر ۱۴۰۴) خدمات درمانی رایگان برای مجروحین حملات رژیم صهیونیستی ویتیلیگو فقط یک بیماری پوستی نیست چرا شنا در کاهش استرس موثر است؟ جزئیات جدید درمورد نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها (۵ تیر ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۵ تیر ۱۴۰۴) | آغاز روند افزایش تدریجی دما از فردا حجاج ایرانی باقی‌مانده در عربستان، از طریق فرودگاه بین‌المللی مشهد جابه‌جا خواهند شد + فیلم شهادت ۱۲ عضو خانواده دانشمند ایرانی در پی حمله رژیم صهیونیستی + عکس مراسم تدفین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شنبه برگزار می‌شود لزوم جلوگیری از فروش دخانیات در مراکز غیرمجاز | قاچاق سیگار‌های الکترونیک به کشور دستورالعمل جامع بهداشت محیط در ایام سوگواری محرم و صفر ۱۴۰۴ ابلاغ شد تشکیل ۱۴ کمیته تخصصی برای شرایط بحرانی به دستور وزیر آموزش‌وپرورش ذخایر شش‌ماهه دارو و شیرخشک تأمین شده است بیانیه مسئولان آموزش عالی کشور در پاسداشت شهدای حمله رژیم صهیونیستی وزیر آموزش‌وپرورش: نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی با جدیت دنبال شود مهلت ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش‌ و‌ پرورش ۱۴۰۴ تمدید شد تعداد شهدای دانش‌آموز در پی حملات رژیم صهیونیستی اعلام شد پرواز‌های فرودگاه‌ مشهد از سرگرفته شد | فضای آسمان نیمه شرقی کشور بازگشایی شد (۴ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

انتقاد تند مرکز پژوهش‌های مجلس از احکام آموزش و پرورش در برنامه هفتم | کلی، بدیهی و فاقد زمان‌بندی

  • کد خبر: ۱۷۲۲۶۹
  • ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
انتقاد تند مرکز پژوهش‌های مجلس از احکام آموزش و پرورش در برنامه هفتم | کلی، بدیهی و فاقد زمان‌بندی
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش و پرورش نوشت: این برنامه با مشکلات اساسی مثل نداشتن منطق برنامه توسعه، تکرار قوانین موجود و بیان مسائل بدیهی و فقدان زمان‌بندی برای اجرا مواجه است.

به گزارش شهرآرانیوز، برنامه هفتم توسعه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین شده است و هشتم خرداد ماه امسال به تصویب هیات دولت رسیده است و حالا این برنامه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و پس از تصویب آن در مجلس به دولت ابلاغ خواهد شد.

همزمان با بررسی این برنامه در کمیسیون‌های تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز گزارش‌های کارشناسی مرتبط با حوزه‌های مختلف در برنامه هفتم توسعه را منتشر می‌کند. این مرکز در گزارشی به بررسی احکام حوزه آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه پرداخته است که نتایج عجیب و البته تاسف آوری دارد.

تکرار قوانین موجود و بیان مسائل بدیهی در برنامه هفتم

به تازگی سید حسین حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در نشستی اعلام کرد: «اهداف برنامه هفتم توسعه خیال و رویا نیست». اما نتایج بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و انتقادات تند این مرکز، حرفی خلاف دیدگاه معاون محترم رئیس جمهور را نشان می‌دهد.

در گزارش مرکز پژوهش‌ها نوشته شده است: برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش و پرورش با مشکلات اساسی مواجه است. از جمله این مشکلات می‌توان به ابهام در متن و فقدان شفافیت در تقسیم وظایف و اجرا، شاخص ناپذیری و فقدان اهداف کمّی قابل ارزیابی به همراه راهبرد مشخص برای تحقق، نداشتن قابلیت اجرا و اثربخشی در طول دوران برنامه، مشابهت احکام با احکام قوانین بودجه سنواتی و نداشتن منطق برنامه توسعه، غیر ضرور و تکرار قوانین موجود و بیان مسائل بدیهی و فقدان زمان بندی برای اجرا اشاره کرد.

ارتباط با سند تحول بنیادین؛ نزدیک به صفر

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: این برنامه نتوانسته انسجام لازم را حول ایده‌ای محوری برای نیل به نقطه‌ای مشخص در پنج ساله آینده شکل دهد. همچنین این احکام نسبتی ساختاری و مشخص با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ندارند و در نتیجه بازهم ماننده برنامه پنجم و ششم نمی‌تواند مدعی تلاش برای اجرایی سازی بخشی از سند تحول در سال‌های پیش رو باشد.

سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۲

جمع مصارف عمومی (یعنی کل بودجه پیش بینی شده برای پرداخت حقوق کارکنان دولت و طرح‌های عمرانی) در بودجه امسال ۱۹۸۴ هزار میلیارد تومان است. سهم آموزش و پرورش از این بودجه ۲۰۶ هزار میلیارد تومان است. این یعنی بیش از ۱۰ درصد بودجه سال جاری به آموزش و پرورش اختصاص یافته است.

بررسی بودجه این نهاد طی سالیان اخیر نیز نشان می‌دهد اغلب بین ۱۰ تا ۱۳ درصد از بودجه سالیانه کشور به آموزش و پرورش اختصاص یافته است. این در حالی است که جمع کل بودجه عمرانی کشور در سال جاری ۲۰۲ هزار میلیارد تومان است که این رقم از بودجه آموزش و پروش کمتر است و البته همچون سنوات گذشته احتمال دارد به طور کامل محقق نشود.

برنامه‌هایی برای اجرا نشدن

در همین زمینه محسن حاجی میرزایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش در نشستی که برای بررسی هفتم توسعه در فرهنگستان علوم برگزار شد نیز گفت: از مهم‌ترین شاخص‌های حکمرانی خوب این است که اهداف را محقق کند. وقتی قطاری به مقصد نمی‌رسد مهم نیست که داخل قطار چه اتفاقاتی رخ داده است. در تمام شش برنامه‌ی توسعه قبلی ۳۰ تا ۳۵ درصد اهداف محقق شده است. وقتی گفته می‌شود ۳۰ درصد؛ منظور سی درصد از اهداف نیست بلکه سی درصد احکام مد نظر است مثلا در برنامه ششم توسعه در حالی که ما رشد ۸ درصدی اقتصاد را هدف گذاری کردیم تنها هفتاد و شش صدم درصد تحقق پیدا کرده است.

وی افزود: در تحقیقاتی که عبدالله انصاری از پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام داده است به این نتیجه رسیده است که در طول ۷۲ سال یعنی از سال ۱۳۲۷ تاکنون، شش برنامه قبل از انقلاب اسلامی و شش برنامه پس از انقلاب تقریبا از ۱۰ مساله اصلی که شناسایی کرده است و در همه‌ی برنامه‌ها مورد تاکید قرار گرفته هشت مورد از ان‌ها هنوز بکر و تازه هستند!

برای دانلود متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره احکام برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش و پرورش اینجا کلیک کنید.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->