ویزیت‌های نجومی روانشناسان | از ۳۵۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان! کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره + جدول بدون تفریح، «زن» افسرده و «خانواده» مختل می‌شود اهمیت خوردن صبحانه برای دانش‌آموزان | کودکان به چه ویتامینی نیاز دارند؟ آیا راهی برای افزایش قد کودکان و نوجوانان وجود دارد؟ درد در سنین رشد را جدی بگیرید آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟ آیا مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی در اردیبهشت پرداخت می‌شود؟ افزایش حقوق بازنشستگان منتظر تایید هیات دولت است جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط و توضیحات بانک رفاه کارگران (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند پیش‌بینی رگبار باران در برخی نقاط کشور (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده درد کمک می‌کند خواص بی‌نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟ ارائه خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد توسط خادمیاران رضوی آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد | درمان «ارس» با خرد جمعی پیگیری می‌شود ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود | اعلام چگونگی محدوده‌بندی مدارس اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز اعلام شد
سرخط خبرها

انتقاد تند مرکز پژوهش‌های مجلس از احکام آموزش و پرورش در برنامه هفتم | کلی، بدیهی و فاقد زمان‌بندی

  • کد خبر: ۱۷۲۲۶۹
  • ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
انتقاد تند مرکز پژوهش‌های مجلس از احکام آموزش و پرورش در برنامه هفتم | کلی، بدیهی و فاقد زمان‌بندی
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش و پرورش نوشت: این برنامه با مشکلات اساسی مثل نداشتن منطق برنامه توسعه، تکرار قوانین موجود و بیان مسائل بدیهی و فقدان زمان‌بندی برای اجرا مواجه است.

به گزارش شهرآرانیوز، برنامه هفتم توسعه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین شده است و هشتم خرداد ماه امسال به تصویب هیات دولت رسیده است و حالا این برنامه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و پس از تصویب آن در مجلس به دولت ابلاغ خواهد شد.

همزمان با بررسی این برنامه در کمیسیون‌های تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز گزارش‌های کارشناسی مرتبط با حوزه‌های مختلف در برنامه هفتم توسعه را منتشر می‌کند. این مرکز در گزارشی به بررسی احکام حوزه آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه پرداخته است که نتایج عجیب و البته تاسف آوری دارد.

تکرار قوانین موجود و بیان مسائل بدیهی در برنامه هفتم

به تازگی سید حسین حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در نشستی اعلام کرد: «اهداف برنامه هفتم توسعه خیال و رویا نیست». اما نتایج بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و انتقادات تند این مرکز، حرفی خلاف دیدگاه معاون محترم رئیس جمهور را نشان می‌دهد.

در گزارش مرکز پژوهش‌ها نوشته شده است: برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش و پرورش با مشکلات اساسی مواجه است. از جمله این مشکلات می‌توان به ابهام در متن و فقدان شفافیت در تقسیم وظایف و اجرا، شاخص ناپذیری و فقدان اهداف کمّی قابل ارزیابی به همراه راهبرد مشخص برای تحقق، نداشتن قابلیت اجرا و اثربخشی در طول دوران برنامه، مشابهت احکام با احکام قوانین بودجه سنواتی و نداشتن منطق برنامه توسعه، غیر ضرور و تکرار قوانین موجود و بیان مسائل بدیهی و فقدان زمان بندی برای اجرا اشاره کرد.

ارتباط با سند تحول بنیادین؛ نزدیک به صفر

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: این برنامه نتوانسته انسجام لازم را حول ایده‌ای محوری برای نیل به نقطه‌ای مشخص در پنج ساله آینده شکل دهد. همچنین این احکام نسبتی ساختاری و مشخص با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ندارند و در نتیجه بازهم ماننده برنامه پنجم و ششم نمی‌تواند مدعی تلاش برای اجرایی سازی بخشی از سند تحول در سال‌های پیش رو باشد.

سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۲

جمع مصارف عمومی (یعنی کل بودجه پیش بینی شده برای پرداخت حقوق کارکنان دولت و طرح‌های عمرانی) در بودجه امسال ۱۹۸۴ هزار میلیارد تومان است. سهم آموزش و پرورش از این بودجه ۲۰۶ هزار میلیارد تومان است. این یعنی بیش از ۱۰ درصد بودجه سال جاری به آموزش و پرورش اختصاص یافته است.

بررسی بودجه این نهاد طی سالیان اخیر نیز نشان می‌دهد اغلب بین ۱۰ تا ۱۳ درصد از بودجه سالیانه کشور به آموزش و پرورش اختصاص یافته است. این در حالی است که جمع کل بودجه عمرانی کشور در سال جاری ۲۰۲ هزار میلیارد تومان است که این رقم از بودجه آموزش و پروش کمتر است و البته همچون سنوات گذشته احتمال دارد به طور کامل محقق نشود.

برنامه‌هایی برای اجرا نشدن

در همین زمینه محسن حاجی میرزایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش در نشستی که برای بررسی هفتم توسعه در فرهنگستان علوم برگزار شد نیز گفت: از مهم‌ترین شاخص‌های حکمرانی خوب این است که اهداف را محقق کند. وقتی قطاری به مقصد نمی‌رسد مهم نیست که داخل قطار چه اتفاقاتی رخ داده است. در تمام شش برنامه‌ی توسعه قبلی ۳۰ تا ۳۵ درصد اهداف محقق شده است. وقتی گفته می‌شود ۳۰ درصد؛ منظور سی درصد از اهداف نیست بلکه سی درصد احکام مد نظر است مثلا در برنامه ششم توسعه در حالی که ما رشد ۸ درصدی اقتصاد را هدف گذاری کردیم تنها هفتاد و شش صدم درصد تحقق پیدا کرده است.

وی افزود: در تحقیقاتی که عبدالله انصاری از پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام داده است به این نتیجه رسیده است که در طول ۷۲ سال یعنی از سال ۱۳۲۷ تاکنون، شش برنامه قبل از انقلاب اسلامی و شش برنامه پس از انقلاب تقریبا از ۱۰ مساله اصلی که شناسایی کرده است و در همه‌ی برنامه‌ها مورد تاکید قرار گرفته هشت مورد از ان‌ها هنوز بکر و تازه هستند!

برای دانلود متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره احکام برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش و پرورش اینجا کلیک کنید.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->